آیا عسل واقعی شکرک می زند؟

رس بستن عسل تشخیص عسل اصل و عسل تقلبی شکرک بستن عسل

آری. عسل طبیعی به مرور زمان تبلور یافته و تشکیل کریستال می دهد که در اصطلاح می گویند شکرک زده است. رست بستن عسل یا همان گرانول در واقع موجب حفظ کیفیت و ویژگی های عسل می شود.

ویژگی و خصوصیات عسل خالص و طبیعی بستگی به نوع گلی دارد که زنبور عسل از آن تغذیه کرده است. این ویژگی ها از رنگ و بو مزه گرفته تا میزان قند و رطوبت در هر عسلی متفاوت می باشد. برای نمونه رنگ عسل کنار تیره تر از باقی عسل ها بوده و نیز میزان قند موجود در آن نیز بیشتر از عسل های دیگر است.

چیزی حدود ۷۰٪ از عسل را دو ماده قندی به نام های فروکتوز و گلوکوز(تفاوت فروکتوز ، ساکاروز، گلوکز) تشکیل می دهند که محلول در آب موجود در عسل می باشند. عسل به محض استحصال از کندو تمایل به بستن و شکرک زدن دارد و هرچه زمان بیشتر بگذرد در نتیجه عسل متبلور خواهد شد. در واقع این گلوکوز است که تبلور می یابد و به صورت شکرک خود را نشان می دهد زیرا فروکتوز به نسبت در آب محلول تر است و مایع باقی می ماند.

البته عوامل بسیاری در سرعت تبلور عسل تاثیرگذار هستند. عسل به غیر از فروکتوز و گلوکوز حاوی کربوهیدرات های دیگری نیز می باشد و نیز انواع اسیدهای آمینه و پروتئین ها و مواد معدنی همگی می توانند بر روند ایجاد کریستال موثر باشند. حتی ظرف بسته بندی عسل نیز در سرعت ایجاد بلور نقش خواهد داشت.

دلیل شکرک زدن
رس بستن شکر

منابع مختلف هر کدام دمای متفاوتی را به عنوان دمای مطلوب برای نگهداری عسل ذکر کرده اند ولی به طور کل دمای بالای صفر و پایین تر از ۲۱ درجه سانتی گراد می تواند برای نگهداری عسل دمای ایده آل تلقی گردد. اگر این دما بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد شود آنگاه روند بستن عسل کند شده ولی تاثیر منفی بر روی کیفیت عسل می گذارد. حال اگر دمای نگهداری عسل بیش از ۲۷ درجه شود دیگر آن عسل به راحتی نمی بندد و کیفیت آن نیز افت خواهد کرد.

و کلام آخر اینکه هر عسلی که شکرک زده بود حتما عسل مرغوبی نمی باشد ولی در نظر داشته باشید به طور کل عسل طبیعی و خالص به مرور زمان شکرک خواهد زد.به طور کلی نباید شکرک زدن عسل را یک راه برای تشخیص عسل تقلبی از عسل اصل بدانیم!

پیشنهاد ما به شما : دانستنی هایی جالب درباره زنبور عسل



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *