گیاه مارچوبه چیست؟

مارچوبه گیاه بلند قامت است که سالانه ارتفاع آن به حدود چندین متر می رسد. گیاه مارچوبه به صورت وحشی در سطح نقاط جهان یافت می شود. و دارای برگ های فلسی شکل است که به صورت دسته های سه الی هشت تایی هستند. مارچوبه به علت زیبایی که به خود اختصاص داده است کاربرد تزعینی نیز دارد. معمولا در اوایل فصل پاییز این گیاه را می چینند. مارچوبه قدمت بسیار طولانی دارد. به طوری که در گذشته نیز شناخته شده بوده است.

خواص درمانی مارچوبه چیست؟

طبیعت مارچوبه گرم و خشک است. بنابراین افرادی که سرد مزاج هستند آن را به همراه عسل میل کنند و افراد گرم‌مزاج با سرکه میتوانند میل کنند. مارچوبه خواص مفیدی دارد به طور مثال: سبب تقویت بینایی می شود، ناراحتی های مثانه و گوارشی را برطرف میکند، درمان کننده ی یبوست است، موجب برطرف شدن تب می شود، و میتواند به افزایش گلبون های قرمز کمک کند. همچنین کلروفیل موجود در آن خون ساز است به همین علت به افرادی که دچار کم خونی می باشند مصرف آن را فراموش نکنند.

ترکیبات موجود در مارچوبه

مارچوبه حاوی ترکیبات شیمیایی مانند: فکونی فرین، اینوزیت، تان، اسیدی گالیک، آسیاراگوز، اسید سوکسی نیک می باشد. دانه های آن نیز روغنی هستند و تقریبا به رنگ نارنجی می باشند. مارچوبه نیز سرشار از : آب، آهن، فسفر، نشاسته، کلسیم، سدیم، پتاسیم، ویتامینA، ویتامینB، ویتامینC است. که این موارد نیز میتوانند خواص بسیار مفیدی را داشته باشند.

روش های مصرف گیاه مارچوبه

مصرف مارچوبه به روش های مختلفی صورت میگیرد برای مثال برای درست کردن دم کرده ی مارچوبه میتوانید چند شاخه این گیاه را با حدود یک لیتر آبجوش مخلوط نمایید و سپس جعفری و کمی رازیانه را به آن اضافه کنید بگذارید به مدت ۵تا۷ دقیقه دم بکشد و روزانه ببین دو تا سه فنجان آن را مصرف کنید‌. این روش میتواند سبب آرامش قلب شود.
همچنین روش دیگر مصرف گیاه مارچوبه اینگونه است که میتوانید چند شاخه گیاه مارچوبه را به داخل یک قابلمه به همراه مقداری آب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید وقتی مارچوبه نیمه خام شد میتوانید از آب موجود در قابلمه را برای درست کردن سوپ و یا دیگر غذاها استفاده کنید.

مصرف مارچوبه برای چه افرادی مضر است؟

افرادی که دچار ورم معده، سنگ کلیه، ناراحتی های اعصاب و رماتیسم هستند از مصرف مارچوبه پرهیز نمایند زیرا میتواند خطرات جدی را برای این اشخاص در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *