از آنجایی که در تهیه و فرآوری چای سبز ، تخمیر کامل صورت نمی پذیرد از این رو رنگ گیاه و خواص آن حفظ می گردد در نتیجه نوشیدن آن برای بدن مفیدتر از نوشیدن چای سیاه می باشد زیرا مرحله تخمیر در چای سیاه به طور کامل انجام می شود تا طعم خوشایندی پیدا کند . عمل تخمیر از کیفیت برگ چای سبز می کاهد و آنتی اکسیدان های آن را کاهش می دهد.

برگ چای سبز حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان است که مهمترین آن ها فلاونوئید ها می باشند. همچنین مواد معدنی چون آهن و پتاسیم و منیزیم و سدیم در آن یافت می شود.از دیگر ترکیبات آن می توان به کافئین و انواع ویتامین های گروه B,C اشاره نمود . این چای فاقد چربی و مواد کربوهیدرات می باشد و در عوض حاوی مقدار بسیار کمی از پروتئین می باشد.

وجود رادیکال های آزاد در بدن می توانند در بدن منجر به بروز برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی شوند.در حالی که ترکیبات فلاونوئیدی موجود در چای قادر به خنثی کردن این رادیکال های آزاد می باشد.همچنین کاتچین موجود در چای سبز می تواند روند شکست چربی ها را در بدن سرعت بخشد. از دیگر فواید و خواص چای سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از پوست و ترمیم آن
  • تنظیم ضربان قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • کمک به کاهش وزن و کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون
  • پاک سازی روده از باکتری های مضر
  • پیشگیری از بروز دیابت و برخی از سرطان ها از جمله سرطان پوست
  • بهبود زگیل های تناسلی توسط عصاره چای سبز
  • بهبود عملکرد مغز در بیماری های چون پارکینسون
  • مقابله با ویروس پاپیلومای انسانی

شیوه مصرف چای سبز

آب جوش درون کتری را از روی گاز برداشته تا کمی خنک شود تا جایی که دمای آب از ۱۰۰ درجه به ۸۵ درجه سانتی گراد کاهش یابد سپس به ازای هر لیوان آب به اندازه ۲ قاشق چای خوری برگ چای سبز درون لیوان بریزید و حدود ۵ دقیقه صبر کرده تا دم بکشد.

مصرف این چای بلافاصله پس از غذا می تواند جذب آهن را غذا را در بدن کاهش دهد همچنین زیاده روی در نوشیدن آن مضر خواهد بود. توصیه می شود حداکثر ۳ فنجان در طول یکروز نوشیده شود. همچنین کسانی که کم خون هستن نباید چای سبز بنوشند. زنان باردار و افرادی که میگرن دارند نیز باید در نوشیدن آن احتیاط کنند.

بهترین نوع برگ چای سرگل آن یا به اصطلاح چای ممتاز می باشد که حاصل اولین برداشت در فصل بهار باشد و از مرتفع ترین برگ گیاه چای تهیه شده باشد از این رو برای خرید چای سبز بهتر است محصول ممتاز بهاره انتخاب کنید.همچنین اگر چای را با آب چشمه که فاقد کلر است دم کنید عطر و طعم بهتری خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *